iselinsorvik -



Vår frokostfavoritt - Enkle havrebrød på 1-2-3

 

Enkel hverdags og helgeluksus her i huset er når vi kan spise nystekt ferskt brød eller rundstykker til frokost. Men dessverre er jeg en av dem som sjeldent har tid til og vente på heving, eller som husker og sette deig kvelden før. Og er du en sånn som meg, så har jeg oppskriften som redder en hver frokost fremover - og som kun tar den en liten 40 minutter fra du starter til brødene er klare til spising. 

Grunnoppskriften er enkel og lages på få ingredienser, og så tilsetter du ønsket frø på toppen før disse puttes i ovnen. 

 

 

For 2-3 personer trenger du: 

2 dl havregryn - 2 dl havremel - 2 rause ss kesam - 1 ts bakepulver - 1/2 ts salt - vann 

 

 

Slik gjør du: 

Sett ovnen på 200 gr varmluft. 

Bland sammen alle ingrediensene og spe med vann til du har en litt vannete grøt. Det er slik at havregrynene skal suge opp væsken, så ikke fortvil. Når deigen har blitt en klissete masse, fordeler du den ut på ett stekebrett. Jeg pleier og få 9 små brød av denne oppskiften. Bre dem utover til di er ca 1 1/2 - 2 cm høye og dryss over ønsket frø. Du kan godt også bruke litt maldonsalt på toppen, men da ville jeg kanskje halvvert saltmengden i deigen. 

Sett brødene i ovnen og stek i ca 15 minutter til brødene er gylne og sprø i kantene. 

- Så er det bare og finne frem favorittpålegget og nyte nystekte havrebrød. 

 

 

 




14.02.2018

 

Grøt er fortsatt nummer 1 på frokostlisten min, for enda spiser jeg grøt hver eneste dag til frokost. Den holder meg mett lenge, og er full av næringsstoffer som kroppen min setter pris på - en perfekt start på dagen spør du meg. Jeg har delt denne oppskriften før, men denne er så god at det fortjener og nevnes igjen og igjen - og bør aldri taes av moten. 

Det som er så fint med sånn grøt er at du kan variere topping og ha på akkurat det du selv liker godt. Jeg har i det siste begynt og steke bananskiver i smør som jeg topper min med. Varm smørstekt banan smaker så utrolig godt, og gjør at jeg nesten ikke kan vente med og lage meg frokost hver eneste morgen. 

 

 

Til en porsjon trenger du: 

- 1 dl havregryn - 1 ss chia - 1 eggehvitte - 1,5 dl vann - 1 dl melk - 1/2 ts salt - 1/2 ts sukrin - 1/2 moden banan - resten av bananen i skiver

 

Slik gjør du: 

Bland havregryn, væsken, chiafrø, sukrin og salt i en tykkbunnet kjele. Kok opp til grøten har tyknet - dette tar noen minutter. Husk og rør godt hele tiden så ikke grøten brenner seg. Når grøten er ferdig trekker du kjelen til siden fra platen. 

Mos bananen i en skål med en gaffel, og skill eggeplommen fra eggehvitten. 

Nå setter du grøten tilbake på platen, og heller i eggehvitten mens du rører skikkelig godt samtidig. Når eggehvitten er rørt inn rører du inn bananmosen. Gi grøten ett raskt oppkok mens du steker bananskivene i smør i ei varm panne. 

 

Har du prøv denne enda? 

#chia#grøt#banan#frokost#havregryn#frø#egg#lunsj




Frokostlapper med banan, havregryn og chia

 

Jeg får ikke nok av kombinasjonen banan, chiafrø og havregryn om dagen - og har kjørt den kombinasjonen som grøt i ukesvis nå. På Søndag (i går) fant jeg ut at jeg måtte prøve meg på en annen vri, og da jeg spurte mannen om han ville ha lapper/pannekaker til frokost så var det ikke tvil om at det var i orden for han.  Ingenting er som felles frokost på en Søndag med nystekte pannekaker altså, det er toppen av lykke det. Jeg gleder meg virkelig til den dagen lillefrøkna i huset også kan spise den samme frokosten som oss, da blir det liksom ekstra kos når det kommer til helgefrokost. 

 

Til 6 lapper trenger du: 

- 4 egg - 1 dl melk - 1,5 moden banan - 3 ss chiafrø - 3 ss cottagecheese - 4 ss havregryn - 2 ss havremel - 1 ts salt 

Mos bananene, visp dem sammen med egg og melk. Tilsett alt det tørre og visp sammen til en halvtykk grøtete røre. Stek små lapper i en stekepanne med smør. 

 

 

Disse er skikkelig gode sammen med Philadelfiaost med melkesjokolade og ett glass iskald melk inntil. Nam Nam Nam! 

 

 

Ser gode ut eller? 




Frokostgrøt med smak av gulrotkake

 

Åååååå, denne må dere prøve altså. Jeg tok frokostgrøten til nye høyder idag.. Denne ideen kom jeg på i går kveld da jeg hadde lagt meg, og jeg kunne nesten ikke vente med og sovne slik at jeg kunne våkne igjen og prøve denne ut. Denne smaker som gulrotkake, og det er vel ikke en dum ting? 

Ikke minst er jo denne en super måte og få i seg ekstra vitaminer på, og det sier vi ikke nei takk til. Du finner innlegget til orginalgrøten her! 

 

Til en porsjon trenger du: 

- 1 dl havregryn - 1 ss chia - 1 eggehvitte - 1,5 dl vann - 1 dl melk - 1/2 ts salt - 1/2 ts sukrin - 1/2 moden banan - 1 raspet gulrot

Slik gjør du: 

Bland havregryn, væsken, chiafrø, sukrin, gulrot og salt i en tykkbunnet kjele. Kok opp til grøten har tyknet - dette tar noen minutter. Husk og rør godt hele tiden så ikke grøten brenner seg. Når grøten er ferdig trekker du kjelen til siden fra platen. 

Mos bananen i en skål med en gaffel, og skill eggeplommen fra eggehvitten. 

Nå setter du grøten tilbake på platen, og heller i eggehvitten mens du rører skikkelig godt samtidig. Når eggehvitten er rørt inn rører du inn bananmosen. Gi grøten ett raskt oppkok og den er klar for servering. 

 

 

Skal du prøve denne versjonen? 




Frokostgrøt: Byggryn og Chiafrø

 

Rekk opp handa den som digger grøt til frokost? Vel, jeg rekker opp begge mine hender fordi jeg har spist grøt til frokost flere dager på rad nå. En ny verden har åpnet seg for meg, og har prøvd nye versjoner hver eneste dag - og alle har falt i smak. 

Og starte med en skål grøt gir meg virkelig det beste grunnlaget for resten av dagen, og jeg er klar og full av næringsrik magefyll som holder lenge akkurat slik jeg liker det. Toppet med litt deilig søt banan eller annen frukt gjør denne skikkelig god. 

 

Til en frokostposjon trenger du: 

- 50g byggryn - 2,5 dl vann - 1 dl melk - 1 ss chiafrø - 1 ts sukrin gold - 1 ts salt

 

 

Bland alle ingrediensene sammen i en tykkbunnet kjele, og kok grøten til den har tyknet helt og byggrynene er møre. Pass på og rør godt hele tiden fordi grøten inneholder melk som lett svir seg i bunn av kjelen. 

 

 

Har du en frokostfavoritt? 




Bananpannekaker med sjokolade og mandler

 

Dette hadde jeg til frokost her en dag. Kanskje ikke den sunneste frokosten tenker du, men det er faktisk bare ett tynt lag med sjokoladepålegg som gjør at denne inneholder sukker. Bananpannekaker er noe jeg ganske ofte lager meg til frokost, både med og uten sjokoladetoppingen. 

 

Jeg lager meg 3 små pannekaker av : 

- 1/2 banan - 0,5 dl havremel - 1 egg - 1 klype salt

Mos bananen med en gaffel og visp sammen med resten av ingrediensene. Jeg steker 3 små pannekaker, men du må gjerne heller lage en litt større en. Så må du bare toppe med det du liker best. Jeg pleier og bruke resten av bananen i skiver hver gang nesten, og så har jeg på hakkede mandler og litt sjokoladepålegg om jeg vil kose meg litt ekstra. 

 

 

 

Før var jeg utrolig dårlig på og spise frokost, faktisk så kunne jeg gå gjerne til jeg kom hjem fra skolen i 14.tiden før jeg faktisk spiste. Utrolig at jeg i det hele tatt klarte og stå på beina. Men nå det siste året, særlig etter jeg var gravid har jeg blitt ett skikkelig frokostmenneske. Fordi, jeg har nemlig lært meg at frokost trenger ikke være en tørr brødskive med svett ost eller skinke - det kan være så utrolig mye mer. Se på denne pannekaketalleknen da, jeg klarer nesten ikke bestemme meg for om dette egentlig er frokost eller dessert.  Men hvem liker vel ikke og spise dessert til frokost med god samvittighet? 

 




Havregrøt med karamellisert nøttetopping

 

Enda ikke funnet din favorittopping på havregrøt? Vel, jeg har absolutt funnet min. For knasende søte nøtter med ett hint av salt smør, det kan rett og slett ikke bli feil det. Dette her er så enkelt og lage, er du litt dreven og klarer ett par ting samtidig tar dette kun 10 minutter. Bare husk og passe på at sukkeret ikke brenner seg - for det er nemlig ikke så godt. 

Jeg brukte Sukrin Gold idag, men du kan så klart bruke vanlig sukker dersom du ønsker det. Som flere av dere vet er jeg litt opptatt av og spise sukkerfritt om dagen, og synes det går veldig fint siden jeg har sukrin som erstatning. Du kan bruke hvilke nøtter du vil, jeg brukte hasselnøtter og mandler idag. 

 

Til 1 porsjon trenger du: 

- 1 dl havregryn - 2,5 dl vann - 1 ts salt - 1/2 dl nøtter - 2 ts sukrin gold eller vanlig farin - 1 ts smør.

 

 

Slik gjør du: 

Hell havregryn, vann og salt i en liten kjele. Pass på så den ikke svir seg, og la småkoke i 5-10 minutter. Hakk opp nøttene grovt.  I en stekepanne legger du 2 teskjeer med sukrin og lar denne smelte på svak varme. Når sukkeret/sukrinen har smeltet legger du over nøttene, rører godt og tar oppi smør. Pass på og bland alt dette kjempe godt slik at alle nøttene blir glasert med karamell. 

Så er det bare og helle grøten over i en skål, og drysse nøttene over! 

 

 

På denne kan du også om du vil drysse litt kanel over nøtteblandinga mens den enda er i stekepanna om du liker kanel, eller du tilsette rosiner og karamellisere dem også. Sistnevnte må jeg teste neste gang, for det tror jeg kan bli godt :)

 

 

 





hits